EMDR & RDI THERAPIE

EMDR

Jaap heeft een certificaat behaald waarmee hij EMDR-therapie kan toepassen (ook wel Eye Movement Desensitization and Reprocessing). Een vorm van therapie waar hij zelf ook ervaring mee heeft én het beviel hem zo goed dat hij dit ook wilde kunnen doen voor anderen.

“Voor mij was het een vreemde gewaarwording dat na twee á drie sessies mijn negatieve beeld weg was. Ik maakte me er gewoon niet meer druk om, ik kon er gewoon over praten zonder geëmotioneerd te raken. Ik heb er tot op de dag van vandaag profijt van. Ik kan nog steeds goed met die negatieve emoties omgaan.”

Wanneer kun je EMDR inzetten?

EMDR kan je helpen bij het verwerken van trauma van heftige gebeurtenissen, denk hierbij aan:

  • Oorlog / PTSS

  • Overlijden van een geliefde

  • Natuurrampen

  • Een overval

  • Verlies van een baan

  • Ongeluk gehad of gezien

closeup-ogen-emdr-therapie.jpg

En eigenlijk alles waarbij er een ingrijpende verandering in je leven plaatsvindt. Het is vaak een schokkende, pijnlijke of beangstigende gebeurtenis die ervoor kan zorgen dat je vastloopt in je verwerkingsproces. Dat vastlopen zorgt ervoor dat je je anders voelt, gedraagt of dat je anders denkt en reageert op je omgeving. Zo kun je bijvoorbeeld snel boos of bang zijn en dit laten merken. Of de beelden van de gebeurtenis blijven maar voorbij komen in je hoofd en daardoor angstig wordt.

 

Wat doet EMDR precies?

Bij EMDR ga je een vervelend beeld dat is ontstaan door een traumatische ervaring, vanuit het langetermijngeheugen oproepen en naar het korte termijn geheugen verplaatsen. Daarvoor hoef je niet veel over de traumatische gebeurtenis te praten. Je gaat het beeld wat er voor zorgt dat jij in het dagelijks leven vastloopt oproepen in gedachten. Na het oproepen zet je dit beeld vast om het vervolgens middels de EMDR- methode op een andere manier weer op te slaan in het langetermijngeheugen.

Doordat je met je ogen een lamp gaat volgen of naar piepjes in je oren gaat luisteren en je het beeld vasthoudt in gedachten, ben je met meerdere dingen tegelijk bezig. Zo wordt het beeld naar de achtergrond gedrukt en op een andere manier weer opgeslagen. Daardoor heb je er minder tot geen last meer van. Het ligt na de therapie als het ware ergens onder in de la.

De gebeurtenis beheerst niet meer je leven en je kunt je weer op andere dingen richten en het plezier in het leven weer oppakken. Zo heb ik het zelf ook ervaren en tot op de dag van vandaag heb ik er gemak van en geen last.

Afhankelijk van het trauma heb je 1-2 tot 3-6 behandelingen nodig. Dit is sterk afhankelijk van hoe groot het trauma is. Samen kunnen we kijken wat het beste voor jou is.

 

 

RDI

Naast EMDR is er ook nog RDI, ook wel Resource Development and Installation. Deze methode werkt hetzelfde, maar wordt nu ingezet om iemands zelfvertrouwen te vergroten. Bij EMDR wordt er eerst ingegaan op het negatieve, dit gebeurt bij RDI niet. Er wordt juist met positieve ervaringen gewerkt, waardoor de persoon die de sessie ondergaat lekkerder in zijn vel gaat zitten. Met de positieve ervaringen worden een soort hulpgedachten ingeprent voor het geval er iets negatiefs gebeurt. Doordat je die hulpgedachten hebt, kun je sneller en veerkrachtiger met de situatie omgaan. RDI en EMDR worden vaak in elkaars verlengde gedaan, maar kunnen ook zeker los worden ingezet.

Ben je onzeker of heb je een laag zelfbeeld? Of heb je last van andere dingen die steeds weer blijven terugkomen? Dan kunnen we middels de positieve manier jou helpen met RDI. De sessies zijn ook wat korter en vaak met 1-2 behandelingen kom je al heel ver.

Bij Jaap kun je voor allebei de soorten therapie terecht!